آیاکلمه غدیر شما را بفکر فرو میبرد؟

 

عید غدیر یکی از بزرگترین عید‌های مسلمانان است که در ۱۸ ذی الحجه برگذار می‌شود. در این روز طبق گفته بزرگان‌ و کتاب‌های تاریخی امیر المؤمنین (ع) برای جانشینی در مقام پیامبر (ص) انتخاب می‌شود. در این روز مردم شیعه و مسلمان سعی می‌کنند با خیرات کردن از جمله کمک به خیریه، خیریه بچه های بی ‌سرپرست و بد سرپرست، خیریه کمک به نیازمندان ثوابی متبرک برای خود کسب کنند و در شادی این بچه‌ها و خیریه‌ ها سهیم باشند. عیدهای مختلفی در بین شیعیان وجود دارد ولی در عید غدیر مردم شادی بی وصفی دارند و با بازدید‌‌ و دیدار از سید‌ها سادات‌ها برای خود ثواب کسب می‌کنند.

 

حال شاید کمی به فکر فرو بروید که در این روز چه اتفاقی رخ داده است؟

بر اساس حدیث غدیر:

پیامبر (ص) در ذی القعده سال۱۰‌ قمری همراه یاران‌خود که حدود هزاران نفر بودند برای انجام مناسک حج از مدینه به سمت مکه حرکت کردند. این آخرین سفر پیامبر بود و یا آخرین حج ایشان که به حجة الوداع هم مشهور است. پس از به اتمام رسیدن اعمال حج پیامبر به همراه یاران خود به سمت مدینه بازگشت. آنان در ۱۸ ذی الحجه به غدیر خم رسیدند. فرشته جبرئیل به دستور خداوند بر پیامبر (ص) نازل شد و از جانب خداوند به ایشان امر نمود تا حضرت علی (ع) را جانشین خود اعلام کند. پیامبراکرم حاجیان را دور هم جمع کرد و روی منبری که زیر یک درخت ساخته بودند، رفت و ایستاد و به حضرت علی (ع) گفت که کنار اون بايستد تا جمع شدن کامل مردم کمی صبر کردند و آنگاه خطبه‌ی رسمی خود را تلاوت کردند.

ایشان میان دو خطبه دو عمل را انجام دادند، اول پس از کمی مقدمه چینی و ذکر مقام خلافت و ولایت حضرت علی (ع) برای اینکه هیچ دوگویی و شکی وجود نداشته باشد، پس از بازگو کردن مقام ولایت به صورت زبانی حضرت علی (ع) را جانشین خود قرار دادند و اینگونه رو به حاجیان سخن گفتند: (هرکس تاکنون من مولای او بوده‌ام زین پس این علی مولای اوست(.

دومین عمل پیامبر اکرم بیعت کردن با مردم بود ولی به دلیل زیاد بودن جمعیت و شلوغی پیامبر گفتند: من سخنی می‌گویم شما هم تکرار کنید و بگویید: (ما برندگان خدا فرمان تورا از طرف خداوند که در مورد جانشینی علی (ع) و امامان و مریدانش به ما رساندی را اطاعت می‌کنیم و آن را قبول داریم و از صمیم قلب با تو بر این مدعا بیعت می‌کنیم.) وقتی سخن پیامبر اکرم تمام شد مردم همه آنرا تکرار کردند و این‌گونه بیعت عمومی گرفته شد، پیامبر اکرم عمامه خود را به عنوان تاج بر سر حضرت علی(ع) گذاشت. مومنان و مسلمانان بر اساس سنت‌های قدیمی خود در این روز دور هم جمع می‌شوند و این عید بزرگ را جشن می‌گیرند و در مقابل آن‌ها مسلمانان‌ سنی عید غدیر را جشن نمی‌گیرند و از نظر آن‌ها جانشینی امام علی (ع) در این روز درست نیست.

می‌خواهید در مورد جشن های عید غدیر بدانید پس با ما همراه باشید

اولین کسی که با حضور پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر به مناسبت این روز در میان جمعیت و مردم مسلمان حاضر در غدیر خم برخواست و اشعار خود را خواند حسان بن ثابت بود.

بنا به روایتی امام رضا (ع) این عید را گرامی می‌دانستند و در این روز جشن می‌گرفتند و به مردم فقیر در این روز کمک می‌کردند و هدایایی برای آن‌ها می‌فرستادند.

زمان حکومت آل‌بویه برای نشان دادن اهمیت و جایگاه این عید آن را تعطیل و یک جشن عمومی برگذار می‌کردند و نماد‌های حکومتی و مردم را به برگذاری جشن‌ها و تزئین کردن شهرها ترغیب می‌کردند به نزدیک‌ترین امامزاده مناطق مشرفه می‌رفتند، در آنجا نماز عید برگذار می‌کردند در آنجا به رسم یک شتر قربانی می‌کردند و هنگامی‌که شب می شد با به پا کردن آتش دور آن جمع می‌شدند و به به جشن و شادی می‌پرداختند .

در ایران روز عید غدیر یک تعطیلی رسمی است شیعیان شب عید غدیر را روزی بزرگ می‌دانند و شب زنده داری می‌کنند.

می‌دانستید در عید غدیر اعمالی هم به جا می‌آوردند؟

اعمال عید غدیر:

1- روزه گرفتن: بر اساس روایت‌های گفته شده در کتب اهل سنت و هرکس روز عید غدیر را روزه بگیرد ثواب شش ماه روزه داری برای او نوشته می شود.

2- غسل کردن      

3- خواندن زیارت امین الله

4- زیبا کردن خود

5- دیدار با هفت سید

6-خواندن دعای ندبه

7-صله رحم

8-استعمال عطر و بوی خوش

9-اطعام مومنان

10-پوشیدن لباس‌های نیکو

11-خواندن زیارت غدیریه

سخن بزرگان در مورد اطعام دادن به مومنان

امام باقر می فرمایند: پروردگار غذا دادن و قربانی کردن را دوست دارد.

علی ‌ابن‌ ابیطالب ضمانت کرده است: هرکس برای خداوند در روز عید غدیر وام دهد خداوند چندین برابر به او خواهد داد. در روز عید غدیر بهترین لباس خود را بپوشيد عطر بزنید به فرزندانتان هدیه بدهید و بهترین غذای سال خود را بخورید.

طبق حدیث امام صادق (ع) طعام دادن به یک نفر در روز عید غدیر مانند غذا دادن به همه معصومان و پیامبران است.

به گزارش خبرنگاری‌ها عید سعیدغدیر‌خم یکی از بزرگترین عید‌های مسلمانان است و یکی از سنت‌های ترویج یافته در این عید غذا دادن یا طعام دادن به مومنان است.

آیا یک ثواب که باعث شاد شدن مردم باشد می‌شناسید؟ نظر شما در مورد خیرات چیست؟

در عید غدیر مردم برای کسب ثواب گوسفند و یا غیره قربانی می‌کنند و با درست کردن غذا به خیریه ‌ها کمک می‌کنند که این کمک باعث شاد شدن بچه‌ های بی‌ سرپرست و بد سرپرست می‌شود بعضی اوقات با کوچک‌ترین عمل شما، دل هزار نفر از این بابت شاد و خوشحال می‌شود، پس چرا این شادی و از این تعداد خیریه دریغ کنیم؟ خیریه‌های مثل خیریه بچه‌ های آسمان، خیریه ‌ای در شهر ری تهران و هزاران خیریه دیگر که می‌توانیم با معرفی آن‌ها به شما ماهم در این شادی سهیم باشیم.

خیریه باب النجات حضرت علی اصغر، واقع در شهر ری با تمام تلاش خود سعی دارد بچه‌هایی که با وضع درستی زندگی نمی‌کنند را پوشش دهد. این مرکز نیکوکاری با علم به سختی زندگی نیازمندان به دنبال راهی برای کمک به آنان است. تمام همت ما شرمنده نشدن پدران و مادران این سرزمین است.

شماره خیریه کمک به نیازمندان

 

 

درخت آرزوها

درخت آرزوها وارد خیریه که شدم یک درخت بزرگ نظرم را جلب کرد. جلوتر رفتم و با دقت شروع کردم به نگاه کردنش… درختی بود

بیشتر بدانید

فرم ورود خیریه حضرت علی اصغر (ع)

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟