سفارش انجام عقیقه و قربانی

برای سفارش انجام عقیقه و قربانی میتوانید از طریق فرم زیر یا تماس با ما این کار را به خیریه حضرت علی اصغر بسپارید.

شماره تماس: 02155925756 / 02155904180 / 02155915808 / 02155925762

عقیقه چیست

احکام و شرایط عقیقه و قربانی

بسیاری شما نام عقیقه را تا به حال در زندگی روزمره خود شنیده‌اید و شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که قربانی عقیقه چیست. قربانی عقیقه در اسلام به معنی قربانی شدن است و به عنوان یکی از سنت‌های اسلامی به شمار می‌رود و برای شکرانه تولد نوزاد انجام خواهد شد.

در این مراسم خانواده‌ها موظف هستند یک یا دو گوسفند را قربانی کنند و گوشت آن را در میان فقرا و خویشاوندان خود تقسیم کنند. در عقیقه پسر معمولاً دو حیوان قربانی می‌شود؛ اما در عقیقه دختر تنها یک حیوان کافی است. این سنت را باید در روز هفتم بعد از تولد نوزاد انجام دهید. اگر در آن روز امکان انجام آن را ندارید می‌توانید به زمان دیگری آن را موکول کنید.

هدف از انجام عقیده شکرگزاری به درگاه خداوند و دور کردن بلا و چشم از نوزاد می‌باشد این عمل برای برقرار کردن پیوندهای اجتماعی تاثیرگذار است.

 

احکام قربانی عقیقه

شما برای انجام قربانی عقیقه باید احکام عقیقه را بدانید. موسسه خیریه علی اصغر این احکام را برای شما عزیزان شرح می‌دهد تا اطلاعات کاملی از عقیقه کردن داشته باشید و بتوانید آن را به نحو احسن انجام دهید.

احکام قربانی عقیقه مستحب است و انجام آن واجب نیست؛ اما اگر توانایی مالی دارید، بهتر است که آن را سفارش یا انجام دهید.

زمان انجام عقیقه هفت روز پس از تولد نوزاد می‌باشد. اگر در روز هفتم امکان عقیقه کردن را ندارید می‌توانید در روزهای بعدی آن را ااجرا کنید.

سفارش نوع حیوان قربانی

برای سفارش انجام عقیقه معمولاً قربانی گوسفند در نظر گرفته می‌شود که برای نوزاد پسر دو گوسفند و برای نوزاد دختر یک گوسفند قربانی می‌کنند. شما می‌توانید گاو یا شتر را نیز برای انجام عقیقه قربانی کنید. در نظر داشته باشید که حیوان قربانی باید سالم بوده و دارای سنی مناسب باشد.

تقسیم کردن گوشت عقیقه باید به سه قسمت مساوی انجام شود. در شرایط عقیقه ذکر شده که یک قسمت را برای فقرا در نظر بگیرید، یک قسمت را بین دوستان و اقوام توزیع کنید و قسمت دیگر را برای خانواده نوزاد نگه دارید. مستحب است که مقداری از گوشت را پخته و به افراد داده شود.

نام‌گذاری نوزاد قبل از انجام عقیقه

قبل از انجام یا ذبح عقیقه حتماً نام‌گذاری نوزاد و تراشیدن موهای سر او را اجرا کنید که معمولاً همراه با مراسم می‌باشد. بهتر است مبلغی معادل وزن موی نوزاد تراشیده شده به عنوان صدقه داده شود.

در روز هفتم باید سر نوزاد را بتراشید و به اندازه موی تراشیده شده به وزن نقره یا طلا صدقه داده شود. لازم به ذکر است که بدانید دعای عقیقه نیز در زمان اجرای مراسم جزو واجبات است. همچنین ذکر بسم الله و الله اکبر مستحب می‌باشد.

قربانی عقیقه به عنوان یک عمل مستحب در اسلام به شمار می‌رود و پیوندهای اجتماعی را بیشتر خواهد کرد. همچنین شما با انجام اعمال عقیقه می‌توانید به نیازمندان نیز کمک کنید. این کار با توجه به احکام قربانی باید انجام شود.

دعای عقیقه

در زمان قربانی عقیقه باید دعایی خوانده شود که به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ، اللَّهُمَّ عَقِيقَةٌ عَنْ (نام نوزاد) لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا وِقَاءً لِآلِ (نام پدر نوزاد) مِنَ النَّارِ

ترجمه: «به نام خدا و به یاری خدا، خدایا این عقیقه است به جای (نام نوزاد)، گوشت آن در مقابل گوشت او، خون آن در مقابل خون او، و استخوان آن در مقابل استخوان او. خدایا این را وسیله‌ای برای حفظ خانواده (نام پدر نوزاد) از آتش دوزخ قرار بده.»

متنی که در بالا مشاهده می‌کنید متن دعای ذبح قربانی می‌باشد که در دختر و پسر کمی متفاوت است.

همان دعای عمومی ذکر شده می‌باشد. اما دعای عقیقه برای دختر به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ، اللَّهُمَّ عَقِيقَةٌ عَنْ (نام دختر) لَحْمُهَا بِلَحْمِهَا وَ دَمُهَا بِدَمِهَا وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهَا اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا وِقَاءً لِآلِ (نام مادر) مِنَ النَّارِ

در این دعا به جای نام نوزاد نام دختر را ذکر می‌کنند و در قسمتی که برای دعای پسر نام پدر ذکر می‌شود و برای دختر نام مادر را عنوان خواهند کرد.

فواید قربانی عقیقه

قربانی کردن برای سفارش انجام عقیقه فواید متعددی دارد که در ادامه می‌خواهیم فواید قربانی عقیقه را برای شما شرح دهیم:

  1. شکرگزاری به درگاه خداوند: عقیقه یک عمل نیکو برای شکرگزاری در درگاه خداوند می‌باشد و برای تولد نوزاد انجام می‌شود. این کار مستحب بوده و هر خانواده‌ای که توانایی مالی دارند بهتر است که آن را انجام دهند.
  2. دور کردن بلاها: یکی از فواید قربانی عقیقه دور کردن بلاها و مشکلات از نوزاد و خانواده او می‌باشد به گونه‌ای که نوزاد از چشم زخم در امان خواهد ماند.
  3. تقویت پیوندهای اجتماعی: زمانی که گوشت عقیقه را بین فقرا و خویشاوندان تقسیم می‌کنید محبت و همبستگی را بیشتر کرده و پیوندهای اجتماعی را برقرار خواهید کرد.
  4. یادآوری نعمت‌ها و افزایش تقوا: زمانی که عقیقه را انجام دهید شما متوجه نعمت‌های الهی خواهید شد و آن را به عنوان یک عبادت در نظر خواهید گرفت.
  5. پیروی از سنت پیامبر (ص): اگر شما اعمال عقیقه را انجام دهید یعنی سنت پیامبر را به جا آوردید و ثواب بسیاری برای شما نوشته می‌شود.
  6. تقسیم خیرات و کمک به نیازمندان: عقیقه فرصتی می‌باشد تا با استفاده از آن بتوانید به نیازمندان و فقرا کمک کنید و افرادی که توانایی مالی برای خرید گوشت ندارند را خوشحال کنید.
  7. برکت در زندگی نوزاد و خانواده: انجام عقیقه به نیت نوزاد، برکت و خیر در زندگی او و خانواده‌اش به ارمغان می‌آورد و به اعتقاد مسلمانان، انجام این عمل موجب گشایش در امور زندگی می‌شود. اگر بر حسب احکام قربانی باشد.

با انجام دادن اعمال عقیقه یا سفارش انجام قربانی یک سنت اجتماعی را رعایت کردید که تاثیرات مثبتی در زندگی شما خواهد گذاشت.

شرایط چاقوی ذبح قربانی

زمانی که می‌خواهید اعمال عقیقه را انجام دهید، باید شرایط چاقوی ذبح قربانی را بدانید. چاقوی شما باید مناسب بوده تا اعمال شرعی به صورت صحیح انجام شود.

  • چاقویی که برای ذبح قربانی در نظر گرفته‌اید باید تیز باشد تا این عمل بدون درد و رنج برای حیوان انجام شود .
  • چاقوی شما باید تمیز باشد و هیچگونه آلودگی نداشته باشد تا گوشت حیوان سالم بوده و آلودگی‌های چاقو به آن منتقل نشود.
  • چاقوی شما باید از فلزی مناسب ساخته شده باشد. هرگونه ابزار فلزی که مناسب بریده شدن باشد را می‌توانید برای ذبح استفاده کنید اما نباید از ناخن دندان حیوان و یا استخوان برای قربانی کردن استفاده شود.
  • چاقوی ذبح قربانی باید قدرت کافی برای بریدن سریع و کامل رگ‌های حیوان را داشته باشد و بتواند نای و مری حیوان را به سرعت ببرد تا حیوان درد و رنجی نبیند.
  • چاقو باید توسط فرد عاقل و بالغ به نیت قربانی کردن انجام شود و ذکر بسم الله الله اکبر فراموش نشود.
  • دقت کنید که قبل از ذبح حیوان دچار ترس و استرس نشده باشد و با ملایمت با او برخورد کنید و چاقو را به درستی و بدون خشونت استفاده کنید.

شما با رعایت کردن این شرایط به معنویت و صحت ذبح کمک خواهید کرد حقوق حیوانات را نیز حفظ می‌کنید.

موارد مصرف عقیقه

  • از موارد مصرف عقیقه می‌توان به تقسیم گوشت قربانی اشاره کرد که باید بخشی از گوشت برای خود خانواده نگه داشته شود و به عنوان ماده غذایی مصرف شود و پدر و مادر نوزاد حتماً باید مقداری از آن گوشت را بخورند.
  • بخش دیگری از گوشت قربانی عقیقه را باید به فقرا و نیازمندان بدهید که این یکی از راه‌های کمک به نیازمندان بوده و افراد کم بضاعت را خوشحال خواهد کرد و دعای خیر آنها پشت سر خانواده نوزاد خواهد بود.
  • بخش دیگر گوشت را باید بین خویشاوندان و همسایگان تقسیم کنید تا پیوندهای اجتماعی شما گسترش یافته و محبت بین شما زیاد شود.
  • لازم به ذکر است بدانید که مستحب می‌باشد بخشی از گوشت پخته شود و و از آن در غذاهای مصرفی استفاده شود. همچنین می‌توانید گوشت پخته شده را به هم میان دوستان و همسایگان تقسیم کنید.
  • این نکته را در نظر داشته باشید که بخش بیشتری از گوشت را به نیازمندان داده و افراد فقیری در نزدیکی محل شما زندگی می‌کنند را نیز در نظر بگیرید.
  • همچنین در زمان دادن گوشت به همسایگان و مهمانان باید احترام آنها را حفظ کنید و شان شخصیت خود را نشان دهید.

شرایط حیوان انتخابی برای ذبح عقیقه

حیوانی که برای سفارش قربانی کردن عقیقه انتخاب می‌کنید یا سفارش میدهید، باید دارای شرایطی به شرح زیر باشد:

انواع قربانی عقیقه عبارتند از :گوسفند،گاو و شتر.

حیوان باید سالم و بدون نقص باشد و هیچگونه زخمی بر روی بدن خود نداشته باشد.

همچنین سن گوسفندی که انتخاب می‌کنید باید حداقل یک ساله، سن گاو دوساله و سن شتر ۵ ساله باشد. حیواناتی که بیشتر از این اعداد از سنشان گذشته باشد برای قربانی کردن مناسب نیستند.

حیوان انتخاب شده نباید نقص‌هایی در جسم خود داشته باشد. نقص‌هایی مانند نابینایی، نقص‌های مادرزادی، لنگی‌های شدید از جمله مواردی است که حیوان انتخاب شده شما نباید داشته باشد.

حیوانی که برای ذبح انتخاب می‌کنید باید به اندازه کافی بزرگ شده باشد و وزنی مناسب داشته باشد حیوان کوچک و یا جوان را برای این کار انتخاب نکنید.

هیچگاه رفتاری خشونت آمیز با حیوانی که قرار است قربانی شود نداشته باشید تا از نظر روحی و روانی تحت فشار قرار نگیرد.

قبل از ذبح باید اطمینان داشته باشید که حیوان در وضعیت بهداشتی مناسبی باشد و وضعیت استرس‌زا یا آسیب دیدگی در آن دیده نشود.

نتیجه گیری

زمانی که نوزادی متولد می‌شود باید برای دفع بلا و چشم زخم آن نوزاد سفارش قربانی انجام شود که به این اعمال عقیقه می‌گویند. شما می‌توانید تمامی اعمال و سفارش انجام عقیقه خود را به موسسه خیریه علی اصغر سپرده و خیالی آسوده از این بابت داشته باشید. تماس با خیریه

ما، خیریه حضرت علی اصغر سالم‌ترین حیوان را برای سفارش قربانی شما انتخاب می‌کنیم و مراسم شما را به بهترین نحو انجام خواهیم داد.

فرم ورود خیریه حضرت علی اصغر (ع)

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟