چگونه به ایتام، کودکان نیازمند و بی سرپرست کمک کنیم؟

چگونه به ایتام کمک کنیم

کمک مالی و نیکوکاری در اسلام به عنوان یکی از مهمترین فرهنگ‌ها شناخته شده است. حتی گرفتن دست پیرزنی برای رد کردن از خیابان میتواند نوعی نیکوکاری باشد. در صورت درخواست کمک به خیریه بچه های بی سرپرست، با خیریه حضرت علی اصغر (ع) میتوانید در تماس باشید.

مشکل ایتام یکی از پدیده هایی است که از یتیم به معنای تنها آمده است و اشاره به کودکی دارد که از پدر خود جدا شده یا او را از دست داده است. برخی از جوامع با رفتار سرشار از محبت خود از مشکلات ایتام کاسته اند و برخی با رفتار نامناسب بر مشکلات آن ها افزودند.

در این مقاله قصد داریم در مورد این موضوع که “چگونه به ایتام، کودکان نیازمند و بی سرپرست کمک کنیم” صحبت کرده و یکسری احادیث را برای شما نقل قول کنیم.

چرا ایتام به کمک و مهربانی نیاز دارند؟

آسیب هایی که ایتام به آن دچار می شوند عبارتند از : افسردگی، پرخاشگری، افت اعتماد به نفس و سایر موارد. کمک به ایتام شاید بتواند این مسائل را کمتر کند و به آنها عزت نفس ببخشد؛ زیرا آنها حس خواهند کرد که کسی هست که همیشه کنار من باشد و به ایتام کمک کند.

کودکی دوران بسیار حساسی است چون شخص به محبت، صمیمیت، مهربانی احتیاج دارد و کودکی که در این دوره یتیم می شود به شدت آزرده می گردد او به محبت و مهربانی احتیاج دارد.

وقتی صحبت از ایتام می شود نباید فقط به مادیات فکر کرد مهم تر از مادیات، عشق و محبت به آن هاست، عشق و محبتی از جنس شفا و  شجاعت و کمک. چون اگر محبت نباشد تضمینی بر زندگی آن ها نیست و اگر تضمینی بر زندگی آن ها نباشد جامعه نیز از بودن آن ها رنج می برد، چون افرادی هرزه، خطرناک و جنایتکار بار می آیند. بنابراین کمک به یتیمان هم نیکی در حق فرد است و هم نیکی به جامعه محسوب می شود.

اهمیت و ضرورت کمک به ایتام و کودکان نیازمند

اهمیت و حساسیت توجه به محرومان و به ویژه اکرام ایتام تا بدان جاست که خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: از تو درباره یتیمان می پرسند بگو: اصلاح کار آنان بهتر است و اگر زندگی خود را با زندگی ایشان بیامیزید، آنان برادران دینی شما هستند.

تحقیقات ثابت کرده که کمک به هم نوع از نظر بار روانی بسیار تاثیر مثبتی بر ذهن و روح افراد دارد. علاوه بر ثواب معنوی کمک به دیگران می تواند برای فرد کمک دهنده این کار بسیار نشاط انگیز باشد. یتیمان گرچه از محبت های پدری محروم اند ولی از لطف بیکران خداوند برخوردارند و رحمت خداوند شامل حالا آن ها می شود.

خیریه بچه های بی سرپرست راه های کمک ایتام

راه های مختلف برای کمک کردن به ایتام و کودکان بی سرپرست

نحوه وازیر کمک به ایتام (چه مالی، چه معنوی) به اشکال زیر امکان پذیر است:

حمایت مالی و آموزشی

یتیمان دارای اموالی هستند که باید با توجه برای آینده آنها نگهداری شود، در بسیاری از موارد نیز آنها فاقد امکانات هستند و هیچ حمایتی ندارند و باید آنها را مورد توجه قرار داد و همچون پدران و مادران دلسوز رنج آنها را تحمل نمود و به آنها کمک کرد؛ زیرا باید آموزش و تربیت به شکلی انجام گیرد که ایتام به رشد ذهنی و عملی دست یافته، توانایی انجام کارهای روزمره خود را داشته و بتوانند مسئولیت‌های زندگی خودشان را به عهده گیرند.

یکی از روش های کمک به یتیمان، برآورده کردن آرزوی کودکان بی سرپرست هست. در این روش، خیریه ها لیستی از آرزوها و نیازهای این فرزندان فراهم میکنند و در اختیار خیّرین قرار میدهد و نیکوکاران با پرداخت مالی این آرزوها را براورده میکنند.

امیرمومنان علی(ع) درباره تربیت یتیمان نیز می‌فرماید: همانطور که فرزندان خود را تربیت می‌کنید، یتیمان را نیز ادب نمایید و همانطور که در هنگام ضرورت فرزندان خویش را تنبیه می کنید، از یتیمان نیز غفلت نکنید تا بچه‌ها لوس بار نیایند.

ما کسانی را سراغ داریم که حامی معنوی ایتام شده و مخارج آن ها به صورت ماهانه از قبیل مالی و تحصیلی و معیشتی را در اختیارشان قرار می دهند (به هر میزانی که حامیان توان دارند) تا آن ها نیز زندگی آسوده ای را تجربه کنند و امیدی برا فردا های روشن داشته باشند، و دور بودن از بلایا را نیز می توان از آثار کمک کردن به ایتام دانست.

اهدای لوازم مورد نیاز به نیازمندان

بسیاری از لوازمی که شما فکر می‌کنید دیگر نیاز به استفاده از آن ندارید و یا در فکر خرید یک نوع بهتر از آن هستید، می‌تواند فردی دیگر از هم‌نوعان شما را بسیار خوشحال کند. اهدای لوازم دست دوم به خیریه یا اهدای وسایل منزل به خیریه (فرش، یخچال، موبایل، لباس و …) میتواند یکی از راه های کمک به این افراد باشد.

حمایت روانشناختی

نوجوانی دوران حساس از زندگی انسان می‌باشد که باید به کشف استعدادهایش بپردازد تا برای آینده خود تصمیماتی بگیرد، ایتام در این دوران نیازمند به پشتیبان هستند، نیازمند به یک سرپرست هستنند، چون به طور طبیعی از نیازهای مادی و معنوی محرومند و مشکلات فراوانی دارند و از این رو احساس امنیت نمی‌کنند ، بنابراین باید برای آنها پشتیبان بود، باید به آن ها کمک کرد که بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرند.

ارائه خدمات حمایتی

باید به تقویت و گسترش خدمات رسانی به ایتام پرداخت و به طور صحیح و شفاف انجام داد، از جمله خدمات رسیدگی و پرستاری و کمک به ایتام در مناطق محروم. شما با کمک به خیریه آنلاین میتوانید این کار را انجام دهید.

حمایت های تفریحی و ورزشی

کیک برای استعداد یابی ورزشی کودکان بی سرپرست از جمله حمایت از آن ها می باشد و همچنین هزینه کردن برا تفریح آن ها، چون همانطور که بالاتر صحبت کردیم آن ها به محبت به صمیمیت به شدت نیازمندند.

شب یلدا و کودکان بی سرپرست

خیلی از بچه های بی سرپرست، در آرزوی شب یلدای رنگین هستند. شما با کمک به ایتام در شب یلدا میتوانید آنها را خوشحال کنید.

جهیزیه ایتام

بر اساس گزارشاتی که انجام شده است؛ در کشور ایران هزاران نوعروس وجود دارند که مشکل مالی باعث شده از تامین جهیزیه عاجز باشند یا نتوانند وسایل و اشیایی که برای زندگی مشترک لازم است تامین کنند. بنابراین حمایت از آنها یک امر ضروری است. طرح جهیزیه ایتام به زوج‌های بی‌بضاعتی تعلق می‌گیرد که به دلیل مشکلات مالی از شروع زندگی مشترک باز ماندند و قادر به خریدن اشیای لازم برای زندگی نیستند، بنابراین خیریه‌ها و افرادی در این کشور هستند که با کمک‌های مادی به این زوجین  به این زوجین کمک می‌کنند که زندگی مشترکی را آغاز کنند.

کمک به ایتام ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان دادن افطاری که از لحظات بسیار معنوی به شمار می‌رود،پاداشی بسیار دارد خداوند در این زمان یک میلیون نفر را در هر روز از ماه رمضان از آتش جهنم نجات می‌دهد و یکی از اعمال پسندیده در ماه مبارک، دادن افطاری به ایتام می باشد و امام صادق علیه السلام نیز می‌فرماید کسی که به روزه داران افطاری بدهد پاداش کسی را دارد که ۳۰ بنده مومن را آزاد کرده است.

احادیث، روایات و آیات درباره خیریه بچه های بی سرپرست

قرآن و کمک کردن به یتیمان

یاری دادن ایتام و محبت به آنها از مهم ترین مسائلی است که 23 بار در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. همچنین یکی از ملاک‌های ایمان حقیقی به خدای متعال، اکرام ایتام و انفاق نیازمندان جامعه است. خداوند در مورد برخی از افراد در آیه 17 و 18 سوره فجر می فرماید: بلکه شما یتیم را گرامی نمی دارید و یکدیگر را در اطعام بینوایان تشویق نمی کنید. مسکین کسی است که چیزی ندارد و به دلیل پیری یا مریضی یا نقص بدنی یا مالی نمی تواند زندگی خود را بچرخاند.

در آیات قبل از این دو آیه، صحبت از فردی بود که خداوند او را با نعمت یا فقر مورد آزمایش قرار می دهد و شاید بر اثر توانگری و نعمت هایی که به او داده است فکر کند که تمتع او از نعمات، برای این است که خداوند او را مورد لطف خود قرار داده است و بنابراین مغرور گشته است غرور برش و طغیان می کند و اگر چنین فردی با فقر امتحان شود، فکر می کند که خدا با او دشمنی داشته است و به او اهانت کرده است. خداوند بلند مرتبه پس از دعوت به عبادت و توحید، به احسان در حق انسان ها دعوت کرده که کودکان یتیم در ردیف سوم قرار دارند.

خداوند بلند مرتبه می فرماید: هنگامى كه يتيمى به خاطر تنها بودن،گرسنگى، يا بيمارى، يا كمبود، و مانند آن گريه كند عرش خدا به لرزه در مى ‏آيد، پس خداى متعال مى‏ فرمايد: به عزت و جلالم سوگند، هر كس موفّق شود مشكل يتيم را حل كند و او را ساکت نماید بهشت بر او واجب مى ‏شود.

حدیث های مربوط به کمک به کودکان بی سرپرست

پیامبر نیز می فرمایند: هر کس از شما سرپرستی یتیمی را بر عهده بگیرد و حق او را ادا کند و دست بر سر یتیم کشد، خداوند به عدد هر مویی که به دست او می‌خورد نیکی  برای او می‌نویسد و به هر مویی درجه ای به او می‌بخشد. همچنین رسول خدا روزی از مسیری می گذشتند که متوجه شدند چند کودک به آزار دادن پسر بچه ای می پردازند و آن کودک با چشمانی گریان سر به زیر انداخته است، رسول خدا نزد او رفت و از او پرسید چرا گریه می‌کنی؟ پسر بچه گفت: دوستانم مرا مسخره می کنند و می گویند تو پدر نداری رسول خدا دست او را گرفت و فرمود: من پدر تو، همسرم مادرت، و فاطمه خواهر تو می باشد.

در آیه 10 سوره نساء در رابطه با عاقبت خوردن مال یتیم آورده شده: آنان که اموال یتیمان را به ستمگری می‌خورند، در حقیقت آن ها در شکم خود آتش جهنم فرو می ‌برند و به زودی در آتش فروزان خواهند افتاد. بنابراین خوردن مال یتیم به همراه مال خود گناهی بزرگ به شما می رود.

پیامبر اسلام صلى الله عليه و آله: لَمَّا أُسْرِيَ بِي إِلَى السَّمَاءِ رَأَيْتُ قَوْماً تُقْذَفُ فِي أَجْوَافِهِمُ النَّارُ- وَ تَخْرُجُ مِنْ أَدْبَارِهِمْ فَقُلْتُ مَنْ هَؤُلَاءِ يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْما.

شبى كه به آسمان برده شدم گروهى را ديدم كه در شكم هاى آنان آتش افكنده مى شود و از مخرجشان خارج مى گردد. گفتم: اى جبرئيل، اينها كيستند؟ گفت: اينها كسانى هستند كه اموال يتيمان را به ناحق مى خورند.

یک محیط عالی برای ایتام، محیط طبیعی خانواده است. چه بسا بهترین محیط برای آنها باشد. و پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند : من و سرپرست یتیم در بهشت در کنار هم خواهیم بود و جای دادن یتیم در منزل و تامین نیازهای او باعث قبولی اعمال در پیشگاه خداوند است، و در خانه‌ای که یتیم باشد رحمت و برکت الهی حاکم خواهد شد. (وبسایت هدایتگر)

سخن پایانی

یکی از واقعیت‌هایی تلخ که هیچ کدام از ما نمی‌خواهیم وجودی داشته باشد ،این است که زندگی برای همه آدم‌ها به خوشی آغاز نمی‌گردد در اطراف همه ما کودکانی هستند که نیازمندی فراوانی دارند، همیشه کاستی‌ها و آرزوهایی دارند که چشم انتظار رسیدن به آنها هستند.

همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله به طور کامل در به پاسخ سوال “چگونه به ایتام، کودکان نیازمند و بی سرپرست کمک کنیم؟” پرداختیم. بر اساس مطالب گفته شده می‌توانیم نتیجه بگیریم که سرپرستان ايتام بايد از مخالفت با احكام خدا بپرهيزند و با يتيمان، با زبانی نرم و عباراتى سرشار از  محبت سخن بگويند تا ناراحتى درونى و زخم هاى قلب آنها به اين وسيله التيام يابد. شاید آن ها پدر یا مادر نداشته باشند اما وجود شما می تواند جای خالی آن ها را تا حد زیادی پر کند و بسیار تاثیرگذار باشد.

اشتراک گذاری

درباره خیریه علی اصغر

موسسه خیریه علی اصغر (ع) با شناسه ملی 14004729843 در اداره کل ثبت شرکتها و پلیس امنیت عمومی در روزنامه رسمی کشور، به شماره ثبت 35436 اعلام به حضور داشت. این موسسه از نوع موسسات مذکور در بند الف، ماده 2 آئین نامه  اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری قانون تجارت و مصوب هیئت وزیران می باشد.

کمک به خیریه

جهت کمک آنلاین به خیریه روی دکمه زیر کلیک کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود خیریه حضرت علی اصغر (ع)

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟