مسئولیت اجتماعی شرکت ها و کمک به خیریه از طرف سازمان

مسئولیت اجتماعی شرکت ها

امروزه با توجه به فعالیت گسترده و همه جانبه سازمان ها و ارتباط و تعاملی که با جامعه دارند، ضرورت دارد این تعامل به گونه ای باشد که نه تنها به جامعه و اطراف آسیب نزند، بلکه فعالیت های آن در راستای کمک و بهبود جامعه باشد. در این راستا مسئولیت اجتماعی سازمان ها تعریف میشود.

سازمان ها با فعالیت های خود اعتبار و شایستگی کسب میکنند. حتی در دین اسلام این موضوع به دفعات بیان شده است و سازمان ها با رعایت چندین موازین میتوانند مورد قبول اجتماع قرار گیرند. در این مقاله قصد داریم در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت ها و کمک به خیریه از طرف سازمان اطلاعاتی را به طور کامل برای شما شرح دهیم.

مسئولیت اجتماعی چیست؟

مسئولیت اجتماعی بیانگر وظایف هر فرد، نهاد و سازمان نسبت به طبیعت، فرهنگ و مردم است و باید با دقت دنبال شود تا به نفع همگان باشد. همچنین تعادل میان اقتصاد و اکوسیستم حفظ شود. مسئولیت اجتماعی بیانگر مسئولیت و تعهدی است که هر فرد نسبت به جامعه و اطراف حس میکند. این مسئولیت شامل مسائلی از جمله احترام به حقوق افراد، توسعه پایدار، حفظ محیط زیست، گسترش عدالت و سایر موارد مشابه می‌شود.

لازم است مسئولیت اجتماعی در خیریه در سبک زندگی افراد قرار گیرد و صرفا فعالیت های داوطلبانه به حل مشکلات اجتماعی و فرهنگ سازی آن کمکی نخواهد کرد. مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سازمان ها از قرن بیستم به عنوان توسعه پایدار شکل گرفت که مسائل اقتصادی، محیط زیستی و جامعه را در داشت.

مسئولیت اجتماعی در خیریه

انواع مسئولیت اجتماعی سازمان ها

ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی شرکت ها به شرح زیر است.

بعد اقتصادی: بیشتر شامل کارمندان و کارکنان شرکت ها میشود که بیانگر تعهدات مالی و پرداخت سود و … است.

بعد قانونی: بیانگر بایدها و نبایدها، وظایف و پایبند بودن شرکت ها به آن است.

بعد اخلاقی: افزایش حقوق کارکنان، ارائه فرصت های کاری، برخورداری از آموزش مناسب و… شبیه بعد قانونی مسئولیت اجتماعی است.

بعد اجتماعی: بعد اجتماعی (مهمترین این ابعاد) که شامل فعالیت های داوطلبی، بشردوستانه، زیست محیطی و سایر موارد مشابه می‌شود؛ مهمترین نقش را مسئولیت اجتماعی ایفا می‌کند.

نحوه حمایت و اجرای مسئولیت اجتماعی در خیریه شرکت ها

ارائه کمک های خیریه از جانب سازمان ها و شرکت ها از دیرباز وجود داشته و به عنوان مالیات از آنها اخذ میشد. امروزه نیز این کمک ها هم به صورت منظم جمع آوری میشود، هم بسیاری از سازمان ها به صورت داوطلبی به این امر میپردازند. که علاوه بر ادای دین دلایل دیگری نیز در پشت آن نهفته است. شما میتوانید از خیریه حضرت علی اصغر برای اجرای مسئولیت اجتماعی شرکت استفاده کنید..

این کمک ها میتواند به صورت نقدی یا غیر نقدی باشد. این سازمان‌ها و شرکت‌ها و نیز کارگاه‌های تولیدی یا کارخانجات، بصورت ادواری با اهدای محصولات خود (اهدای لوازم به خیریه)، یا خدمات رایگانی بنا به توانایی‌هایشان به خیریه کمک مالی و غیر مالی کرده‌اند. از دیگر شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی مواد غذایی و … درخواست کمک موثر داریم.

همکاری در پاکسازی محیط زیست، کمک های نقدی و حضور داشتن در مراسمات از جمله آنهاست. این امر امروزه فراتر از یک مسئولیت فردی است و هر نهاد، سازمان و شرکتی وظایفی دارد.

شرکت هایی که از خیریه علی اصغر حمایت کرده اند

شرکت تک ماکارون
شرکت نیوشا
شرکت جهان ماکارون
شرکت توسعه نیشکر
شرکت چای آلبالوی سپید
شرکت تولیدی پارس حیات

سازمان شما میتواند از طریق درگاه پرداخت آنلاین به خیریه، کمک مالی و مسئولیت اجتماعی در خیریه علی اصغر انجام دهد.

مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت ها برای خود شرکت ها

  1. کم شدن هزینه های کنترل
  2. کار کردن کارکنان با حس تعلق و افزایش اثر بخشی آنها
  3. افزایش اعتبار و شناخته شدن شرکت به نام خوب
  4. سمت و سو یافتن رقابت شرکت ها در مسیر درست
  5. افزایش ارزش های اجتماعی و اقتصادی و حرکت شرکت ها در این راستا
  6. کاهش ریسک

حفظ و بالا بردن روحیه تیمی

بارز است هنگامی که در محیطی خوب کار میکنید، حس خوبی به شما دست می دهد و این حس خوب در محل کار شما باعث ایجاد ذهنیت خوب شما به آن محیط و کار می‌شود. همین امر باعث بالارفتن کیفیت کار و بهره وری کارمندان در طول روز می‌شود.

یکی از دلایل کمک های خیریه شرکتی ایجاد محیطی سخاوتمندانه، انسان دوستانه، امن و صمیمی برای داشتن محیطی با انجام کمک ها و فعالیت های داوطلبانه است. این امر باعث افزایش احتمال جذب کارکنان جدید و داشتن تیمی با روحیه بالا و سازنده می‌شود.

مسئولیت اجتماعی سازمان

نگاه مثبت به برند شرکت

پرداخت کمک هایی از طرف شرکت موجب ایجاد یک وجهه خوب و مثبت در میان عموم میشود. وقتی از دید بازاریابی و تبلیغاتی نگاه کنید خیّر بودن و داشتن کمک های خیریه شرکتی راهی تاثیر گذار برای داشتن شهرت و نامی خوب در میان افراد است.

کمک به جامعه

چیزی که در این میان بیشتر از همه اهمیت دارد کمک به دیگر مردم و ثواب این کار است.  فراتر از نام و شهرت و سود بیشتر این هدف خیر است که جایگاه و منزلت والایی دارد.

مسئولیت اجتماعی شرکت ها چه تاثیری در جامعه دارد؟

وقتی مسئولیت اجتماعی در سازمان ها و شرکت ها به عنوان یکی از راه های حمایت از خیریه بیان میشود، از آنها به دلیل مورد توجه بودن، الگو بودن و دارا بودن منابع و زیرساخت هایی، انتظارات جدی تری به عنوان یک مشوق میرود. این مسئولیت نباید تنها به عنوان ارائه چهره خوبی از شرکت انجام شود. وظیفه همه کارکنان است که دغدغه مند مشکلات جامعه، مشکلات محیط زیستی و اخلاق در جامعه باشند.

مسئولیت اجتماعی سازمان در قرآن و اسلام

آشنایی با اصل مسئولیت اجتماعی سازمان از دیدگاه قرآن برای داشتن عملکردی دینی و اخلاق مدارانه ضرورت دارد. مسئولیت اجتماعی از طریق آیات و قرآن در شش عنوان بیان میشود: مدنی، زیست محیطی، اقتصادی، فرهنگی آموزشی، سیاسی.

امروزه رعایت این نکته (یعنی مسئولیت اجتماعی) بیشتر صرف حفظ ظاهر و کسب مشروعیت و سود بیشتر است و صرفا در راستای نگرانی و کمک به جامعه نیست. اما اگر نگاهی به آیات قرآن درباره این موضوع بیندازیم خواهیم دید. این موضوع از دیرباز اهمیت داشته و همواره در اسلام به آن به عنوان یکی از الزامات زندگی انسان اشاره شده است. تکلیفی است که هر انسان در برابر دیگر مردم و همچنین دربرابر زمین دارد. پس در دین اسلام مسئولیت اجتماعی یک تکلیف و امر الهی است.

سخن پایانی

در نتیجه مسئولیت اجتماعی وظیفه هر فرد تعریف شده است و همچنین مسئولیت اجتماعی شرکت ها بیانگر مسئولیت آنها در قبال جامعه و فضایی که در آن زندگی و کسب دارند است و وظیفه شهروندی آنها محسوب می‌شود. و کمک به خیریه ها و همکاری آنها با موسسه ها و سازمان های نیکوکاری در بهبود فعالیت آن‌ها، معروفیت و حسن شهرت آن‌ها نقش مهمی نیز دارد.

فراتر از همه این ها همان گونه که قبلا اشاره شد، بعد معنوی این کار است که ضمن داشتن کسب کار، در همین راستا بتوان رضایت خداوند را جلب کرد و معیار های دینی را در جامعه و میان کامندان و دیگر شرکت ها پیاده سازی کرد. همچنین آنها را تحریک به رقابت در امور خیر کرد.

اشتراک گذاری

درباره خیریه علی اصغر

موسسه خیریه علی اصغر (ع) با شناسه ملی 14004729843 در اداره کل ثبت شرکتها و پلیس امنیت عمومی در روزنامه رسمی کشور، به شماره ثبت 35436 اعلام به حضور داشت. این موسسه از نوع موسسات مذکور در بند الف، ماده 2 آئین نامه  اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری قانون تجارت و مصوب هیئت وزیران می باشد.

کمک به خیریه

جهت کمک آنلاین به خیریه روی دکمه زیر کلیک کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود خیریه حضرت علی اصغر (ع)

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟