کودک کار

إنَّ لِلّهِ عِباداً فِي الأرضِ يَسعَونَ في حَوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ يَومَ القِيامَةِ
خداوند در زمين بندگاني دارد كه براي برآوردن نيازهاي مردم مي‏كوشند ؛ اينان ايمني يافتگان روز قيامت‏اند.

پرونده کودک کار

نام: امیرحسین صابری

نام سرپرست: رحمان صابری

سن:15سال

شغل: جمع آوری ضایعات

وضعیت پرونده: بی بضاعت

موسسه خیریه باب النجات حضرت علی اصغر(ع)

سال1401

 

کودک کار کیست؟

کودک کار کسی است که دارای سنی کم تر از 18 سال است و در خیابان زندگی و کار می کند و هم چنین خانواده ای ندارد
یا امکان دسترسی به خانواده وجود دارد و بازگشت آن ها نیز به خانواده امکان دارد و خانواده نیز منتظر بازگشت آن‌ها است و یاخانواده منتظر بازگشت این کودکان نیست .

بیشتر کودکان کار ( 75 درصد) با خانواده‌هایشان در ارتباط هستند و بیشتر وقتشان را در خیابان ها به فروش اقلام کم بها ، واکس زدن کفش، یا شستن ماشین‌ها می گذرانند تا کمبود درآمد خانواده را جبران کنند و 25 درصد دیگر با خانواده‌هایشان ارتباطی ندارند و یا در خیابان زندگی می کنند. این کودکان به جای این که در فضای امن خانه باشند در خیابان‌ها پرسه می زنند که در این فضا انواع سوءاستفاده‌ها از کودک می شود مانند حمل مواد مخدر ، تجاوز جنسی ، روسپیگری ، دزدی ، گدایی و … .
بیشتر کودکان کار بر اثر فقر خانواده به خیابان‌ها پناه می برند . فقر بیشترین عاملی است که بر سرنوشت این کودکان تاثیر می‌گذارد . هم چنین این کودکان از بهداشت و آموزش محروم هستند . آن ها با گرسنگی ، تغذیه نامناسب ، مشکلات بهداشتی ، بیماری ، حفظ سلامت روانی ، مشکلات روانی ، مشکلات تحصیلی و غیره مواجه هستند که این مسائل باعث می شود کودکان دچار مشکلات جسمی ، روانی ، و رفتاری شوند .
شرح حال پرونده :
سرپرست خانواده آقای رحمان صابری 45ساله و درگیر اعتیاد می‌باشد. خانواده صابری چهار فرزند دارند که بجز فرزند اول که ازدواج کرده دو پسر ودختر 5ساله با خودشان زندگی می‌کند. طبق صحبت‌های خانم نیاوند مادر خانواده آقای صابری شغلشان جمع آوری ضایعات با چرخ دستی می‌باشد و درآمد حاصل ازین کار که زیاد نیست را صرف اعتیادش می‌کند. دو پسر این خانواده محصل است و به دلیل نداشتن موبایل دوسال اخیر از تحصیل محروم وبده و به تازگی با کمک کسی یک موبایل دست دوم برای استفاده از کلاس‌های آنلاین در اختیار ایشان گذاشته شده است.آقا امیرحسین 15سال سن دارد و فرزند دوم خانواده وکمک خرج خانواده است. او به جمع آوری ضایعات و کارتن مشغول شده و درآمد کم و متغیری که دارد را در اختیار مادرش برای کمک هزینه معیشتی می‏گذارد. دو سال ترک تحصیل کرده و به تازگی دوباره درس خواندن را آغاز کرده است. منزل ایشان استیجاری است و 30میلیون رهن خانه با ضمانت کسی فراهم شده و اجاره نامه برای ضمانت نزد بنگاه می‌باشد. خانم نیاوند می‌گوید: اکنون موعد تمدید منزلی است که حتی رهن آن را نیز بدهکاریم.

جمع آوری ضایعات: شغلی که اکثر کودکان کار درگیرآن هستند:
این نگاه که عموم این کودکان کودکانی هستند که در باندها هستند قابل تایید نیست. باتوجه به اینکه اکثر این کودکان با خانواده‌هایشان ارتباط دارند و فقر سبب می‌شود تا به جهت امرار معاش واردمشاغل آسیب زایی مثل جمع آوری ضایعات شوند.

عمده خطراتی که باتوجه به ارزیابی در سالهای اخیر برای کودکان کار درجامعه وجود دارد:

*تماس با مواد پسماند و ابتلا به بیماری (با توجه به ارزیابی درصد قابل توجهی از این کودکان مبتلا به اچ آی وی هستند)

*تهدیدهایی (مانند مصرف سیگار، وابستگی به مواد مخدر و مشروبات الکلی )

*آسیب‌های روانی ناشی از خشونتهایی که بر این افراد وارد می‌شود و سو استفاده هایی که از این افراد صورت می‌گیرد مانند بهره کشی و آزار جنسی

 * ایجاد وابستگی روانی به این مشاغل و بازماندن از تحصیل و از بین رفتن انگیزه

آنچه امیرحسین می‌خواهد داشته باشد:  خیلی چیزها نیاز داریم ولی کاش یک کامپیوتر داشتم.
به امید روزی که دیگر هیچ کودکی مجبور به کارکردن نباشد

شماره کارت بانک مسکن برای واریز احسان و کمک های نقدی شما

8429-7717-2314-6280

به نام خیریه حضرت علی اصغر(ع)

شماره تلفن:55915808

09393113470 شماره واتساپ:

Kheyriye-aliasghar.rey اینستاگرام:

درخت آرزوها

درخت آرزوها وارد خیریه که شدم یک درخت بزرگ نظرم را جلب کرد. جلوتر رفتم و با دقت شروع کردم به نگاه کردنش… درختی بود

بیشتر بدانید

فرم ورود خیریه حضرت علی اصغر (ع)

ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید

کاربر جدید هستید؟